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Current Exhibitions

The Canadian Clay & Glass Gallery is reopening to the public on July 2, 2020. We have new procedures for visitors related to COVID-19. For more information, click here to view our most recent updates.

In Concert

Thomas Aitken & Kate Hyde; Laura Donefer & Jeff Mack; Cédric Ginart & Karina Guevin; Maureen Marcotte, David McKenzie & Annie McKenzie; Patrick Primeau & Caroline Ouellette; Soffi Studio; Richard Surette, Susan Surette & Akycha Surette

September 26, 2020 to January 10, 2021

L’exposition De concert s’intéresse à ces artistes qui partagent un atelier, en permanence ou le temps d’un projet. Ils y travaillent indépendamment ou en collaboration, partageant leur espace et leur passion pour l’argile ou le verre. Les sept groupes que nous présentons sont des familles, des couples, des partenaires, des amis ou des employeurs et employés.

Les Surettes, Richard et Susan ainsi que leur fille Akycha, partagent un atelier de céramique mais ont chacun leur pratique individuelle. Il en va de même pour les céramistes Maureen Marcotte,  son conjoint David MacKenzie et leur fille Annie. Les céramistes Thomas Aitken et Kate Hyde, les artistes verriers Caroline Ouellette et Patrick Primeau, de même que Karina Guévin et Cédric Ginart travaillent aussi en atelier partagé, parfois en collaboration, parfois en poursuivant leur carrière respective. Quant aux amis Laura Donefer et Jeff Mack, ils ont quelquefois partagé un atelier de verre le temps d’une collaboration. Finalement, Soffi Studio est composé des époux Kris Gene et Eva Milinkovic et de leurs employés Robert O’Dell et Amy Raganit.

Ils travaillent tous De concert pour produire une symphonie d’œuvres qui émerveillent et fascinent, intriguent, et invitent à la contemplation.


Goyer Bonneau: From Pencil to Prototype to Porcelain
September 19, 2020 to January 3, 2021

Pour souligner les 50 ans de carrière des céramistes et designers Goyer Bonneau, le Musée canadien de l’argile et du verre présente De l’esquisse au prototype à la porcelaine. Les époux Denise Goyer et Alain Bonneau travaillent ensemble depuis 1970 dans un atelier installé au sous-sol de la résidence où ils ont également fondé une famille. Cette exposition présente un échantillonnage de leur production, qui s’étale sur 50 ans et qui a transformé la vaisselle en pièces sculpturales dont le design réfléchi réussit à conserver la fonction et les qualités ergonomiques nécessaires.

Partant d’une idée inspirée de la vie comme une naissance, d’un événement ou d’une passion, passant par les esquisses et les dessins techniques, les prototypes et les matrices jusqu’au produit final de porcelaine, l’exposition illustre le processus créatif derrière ces pièces de porcelaine qui sont collectionnées à travers le monde.


Emerging Talent Series

Featuring Emerging Artist Marissa Alexander

swim with me: Marissa Alexander

September 26, 2020 to January 10, 2021

Dans les eaux de ses souvenirs, Marissa Alexander trouve le calme et l’acceptation des changements et les matérialise dans sa plus récente série d’œuvres, nage avec moi. Abondamment décorées, ces formes construites au colombin coulent en trois dimensions; s’étirant et se contractant en figures et motifs couvrant les contenants sans début et sans fin. À travers les incertitudes et les changements constants de notre temps, elle est attirée par les grandes surfaces d’eau où elle allait nagée. Flotter, glisser sur l’eau, amène une tranquillité et une compréhension de notre monde, qui comme l’eau, est en changement constant, exigeant résilience et adaptation.

En construisant ses vases au colombin, Marissa élabore une mémoire et une narration qui coule autour de ses formes. Décorées avec des couleurs vives et des motifs audacieux, son œuvre démontre un sens du design dans les maillots de bain, et les styles de chevelure qui donne vie aux contenants et reflète son amour du beau et de la mode. Travaillant autour de chaque vase, Marissa relie l’histoire de la céramique avec sa propre vision, qu’elle qualifie de « vision de grande beauté – une vision de la vie contemporaine. »

Cette exposition, de la série des Talents Émergents, est présentée grâce au soutien généreux de Kitchener Waterloo Community Foundation Musagetes Fund et The C3 Group of Companies.


Sharing Experiences: Focus for Ethnic Women

July 7, 2020 to August 2020

Pictured: Nastaheo, Roza, Soso, and Jacqueline

In February 2020 we launched a new outreach program to connect with our communities. On invitation, various groups come to the gallery and communicate a lived experience through a free workshop in clay. The lived experience is based on themes discussed with the leaders and the participants of each community group. The work created is then presented to the community at large with an exhibition and a publication. The first community group we invited was Focus for Ethnic Women, and their exhibition was planned to open April 6, 2020.

Unfortunately, Covid-19 forced us to adapt to new realities. We are pleased to present their exhibition, Sharing Experiences, online and now on display in our lobby. We thank John and Rebecca Short for their support of this program. We do hope that this program will not only allow us to strengthen the existing bonds between our gallery and community partners we already have, but also new ones and allow for new friendships to be forged between the participants.

Click here to view a digital version of the exhibition.


From the Collection:

July 27 to October 15, 2020

Blackburn & Ostermann

Featuring works from the Canadian Clay & Glass Gallery Permanent Collection as well as works from a private collection, this Lobby Exhibition brings together ceramics by Quebec ceramists Jeannot Blackburn and Matthias Ostermann.

Recognized as an important queer Quebec ceramist, Jeannot Blackburn died prematurely in 1996 due to AIDS-related complications. He is known for his emphasis on the human form and campy extravagance, bringing political and social issues to the forefront in subtle—and not so subtle—ways through his work. With extravagant colours and patterns as well as whimsical forms, the exuberance of his work immediately attracts attention.

Matthias Ostermann’s colourful, playful and dynamic works are instantly identifiable by their figurative decoration and sgraffito technique. Frequently depicting male and female figures as well as animal and hybrid forms such as mermaids and mermen, his works border between the playful and sexual, particularly in the context of the beginnings of the gay liberation movement of the 1980s and 90s.

Jeannot Blackburn, “Torso Teapot”, 1981, Porcelain. Canadian Clay & Glass Gallery Permanent Collection, Gift of Joseph Alchorn, in Memory of the Artist. Photo by Peter Flannery.

Ardmore Ceramics

Bongy & Gertrude (Ardmore Ceramics), “Guinea Hen Cream Pitcher”, Ceramic, 1999, Canadian Clay & Glass Gallery Study Collection. Gift of Lucie Edwards and Tom Roach.

Featuring African ceramic works from our permanent collection, these pieces are largely made by artists at Ardmore Ceramics, a studio founded in 1985 in South Africa. Ardmore has gained international attention in the years since, growing to include many artists, international exhibitions, design partnerships, and a fund to support their artists living with HIV/AIDS.